Så bygger vi UMO:s varumärke
Vår varumärkesplattform innehåller strategiska grundpelare som beskriver hur vi bygger och utvecklar UMO-varumärket. Här hittar du vår mission, vision och verksamhetsidé. Vi beskriver också vårt varumärkeslöfte, vår varumärkesidentitet och vår position. Där beskriver vi varför vi finns, vad vi strävar mot och vilka vi är.
Varför vi finns
UMO finns för att unga ska få en möjlighet att må bättre, för att unga ska kunna utvecklas till starka och självständiga individer med självmedkänsla och kunskap om sig själva och det sammanhang de befinner sig i. På UMO är det ungas perspektiv som är i fokus. Vi utvecklar UMO i nära samarbete med våra användare och eftersträvar en bred representation av deras röster på sajten.
Vår mission – varför vi finns
UMO ska främja ungas hälsa och lika villkor samt stärka deras självkänsla.
Vår vision – dit vi strävar
Att vara det självklara valet för alla unga som söker information om och som vill stärka sin självkänsla inom sex, hälsa och relationer.
Verksamhetside – det vi gör
UMO är en aktuell, levande och trovärdig digital kontaktyta för unga som söker information och dialog om sex, hälsa och relationer.
Varumärkeslöfte – det vi uppfyller vid varje möte med UMO
På UMO får du svar på dina frågor om sex, hälsa och relationer.
Varumärkesposition – det som gör oss unika
Jag är den enda digitala kontaktytan med kvalitetssäkrat innehåll om sex, hälsa och relationer för att stärka dig mellan 13 och 25 och öka ditt handlingsutrymme var du än befinner dig i livet.
Varumärkespersonlighet – om UMO vore en person
Jag är en varm person som har mycket kunskap. Jag finns alltid där för dig. Det känns tryggt att ställa frågor till mig för du litar på att jag är professionell, tar dig på allvar och respekterar dig vem du än är. Jag ger dig svar som du förstår och känner dig stärkt av.
Andra uppfattar mig som stark, glad, självständig och trygg. Många uppskattar mitt mod och att jag står upp för ungas rättigheter och lika villkor.
Mina egenskaper: Seriös, utmanande, varm, öppen.
Jag drivs av: Jämlikhet och allas lika värde. Att alla ska få göra sin röst hörd. Att vara på din sida. Alla unga ska ha tillgång till bra information för att kunna ta bra beslut, forma sina liv och må bra.
Kärnvärden
UMO:s kärnvärde är EMPOWERMENT.
Våra värdeord är INKLUDERANDE, TROVÄRDIG, LUSTFYLLD.
Funktionella och emotionella behov
Behoven är de funktionella och emotionella behov som UMO ska uppfylla hos våra användare.
Funktionella
- Kvalitetssäkrad information (uppdaterad och aktuell)
- Få svar på min fråga
- Hitta en ungdomsmottagning eller annat ställa där en kan få hjälp
- Tillgängligt när jag behöver det
Emotionella
- Få ett ökat handlingsutrymme
- Känna mig stärkt
- Kunna välja själv
- Ha makt över mina val
- Kunna göra bättre val
- Känna mig respekterad, tagen på allvar
- Känna mig hemma, trygg
- Vänder sig till mig utifrån mina behov
- Det här är just för mig