Typografi
UMO:s profiltypsnitt är viktiga delar av den visuella identiteten. För tryckta material använder vi Jubilat som främsta varumärkesbärande typsnitt, samt Proxima Nova och Garamond. På webben används i stället Aleo och Lato som ger motsvarande intryck, men som är billigare och enklare att tillhandahålla digitalt.
Typografi för tryckt material/print
Jubilat
Jubilat är ett kraftfullt rubriktypsnitt som är utvalt för att passa ihop med UMO:s dynamiska logotyp. Det används i huvudrubriker på webben och i tryck, samt ofta tillsammans med logotypen i intron och outron i våra filmer. Jubilat har många varianter och används i olika tjocklekar och i sina kursiva format.
Jubilat används också i varumärket Youmo:s logotyp.
Proxima Nova
Proxima Nova är ett rent och lättläst typsnitt som passar bra ihop med Jubilat. Det används i brödtext och mellanrubriker på UMO.se, samt i korta texter i tryckt material.
Proxima Nova går att köpa på flera ställen på nätet.
Garamond Pro
Garamond Pro är ett klassiskt serif-typsnitt som används i brödtexter i tryckt material, till exempel rapporter och informationsmaterial med långa texter.
Typografi på webben
På webben använder vi typsnitten Aleo och Lato som är konstnadsfria fonter från Google fonts. Fonterna är valda för att ge motsvarande varumärkeskänsla som printtypsnitten. Webbfonterna hanteras lokalt via Inera och hostas via Ineras servrar.
Aleo
Aleo är ett seriftypsnitt med halvrundade detaljer och en elegant struktur, vilket ger den en stark personlighet samtidigt som läsbarheten är hög. Aleo används främst i stora rubriker (H1 och H2) samt citat. Aleo används främst i regular 400.
Rubriker: Aleo, regular 400
Citat: Aleo, italic 400
Länk till Aleo på Google Fonts
Lato
Lato är ett san-seriftypsnitt med god läsbarhet och som gör sig bra i långa brödtexter på webben. Lato används även i mindre rubriker (H3 och H4).
Brödtext: Lato, regular 400
Rubriker H3-H4: Lato, bold 700
Länk till Lato på Google Fonts