Youmo
Youmo.se är en sajt från UMO med utvalt innehåll om sex, hälsa och relationer på sex språk. Varumärket Youmo bygger på UMO:s värden och visuella identitet. De visuella byggstenarna används på lite annorlunda sätt och Youmo har egna grafiska element för att skilja ut sig från UMO och få en egen identitet.
Youmo:s logotyp
Youmo:s logotyp är skapad med profiltypsnittet Jubilat Bold Italic och har UMO:s röda profilfärg. Den visar att Youmo är en tjänst från UMO. Logotypen har en vit bård och skuggning, vilket ger den ett fylligt utseende. Det knyter an till UMO:s runda, dynamiska uttryck. I kommunikationsmaterial används ibland båda logotyperna. Youmo-loggan är då framträdande och UMO-loggan används för att signalera avsändaren bakom Youmo.
Logotypens fria yta
Logotypen ska alltid fungera som en tydlig avsändare. För att visuellt skydda och stärka logotypen ska den alltid omges av en fri yta där inga andra element får finnas.
Längre ner visas minsta tillåtna friyta - ett avstånd motsvarande halva logotypens höjd. Använd logotypen effektivare med en mer generös friyta såvida inte logotypen ska kopplas till ett särskilt budskap.
Logotypen kan även kombineras med en undertext, till exempel ”Youmo är en sajt från UMO.se”, eller ”Youmo.se är en sajt för dig som är 13 till 20 år. Här finns information om kroppen, sex och hälsa”. Brandline skrivs oftast versalgement med Proxima Nova i UMO-röd, svart eller vitt.
Färger
Youmo:s visuella identitet bygger på en kombination av UMO:s röda och gröna profilfärger. Den starka röda färgen används med fördel mot den 60-procentiga toningen av den gröna, så att färgerna inte konkurrerar.
Den röda färgen ska användas som en kraftfull accent utan att ta över. Ingen av färgerna får användas för att kommunicera Youmo på egen hand.
UMO:s blå accentfärg används med sparsamhet som accentfärg på Youmo.se.
Grafiska element
Mönstret
Youmo:s bubbliga bakgrundsmönster är skapat för Youmo och används i sajtens sidhuvud och sidfot. Mönstret ger textur, djup och en lekfull känsla. Det är också en del av den visuella identiteten och används ofta som bakgrund i kommunikationsmaterial.
Moln och tankebubblor
De bulliga molnformade tankebubblorna knyter an till den återkommande frågan i UMO:s kommunikation ”Alla undrar. Vad undrar du?”. De är skapade som en del av Youmo:s visuella identitet och används som dekorbilder på sajten och i kommunikationsmaterial. Formen används också som symbol för språkväljaren i sajtens sidhuvud.
Typografi
På Youmo och i kommunikation om Youmo används UMO:s profiltypsnitt. På sajten används Proxima Nova i huvudrubriker och mer frekvent än Jubilat. För att inte konkurrera med logotypen används Jubilat oftare i sina smala, icke-kursiva varianter.
Exempel på kommunikationsmaterial om Youmo
Här är exempel på hur varumärket Youmo gestaltats i kampanjer och digital kommunikation. Här kan du ladda ner och beställa material.